torsdag 11 februari 2010

Blogginlägg C - journalististisk litteratur eller litterär journalistik

Årets första blogguppgift bygger på ett antal böcker, de flesta skrivna av journalister, som kan betraktas som reportageböcker i någon mening. Jag utgår i mitt bloggande från Jan Guillous Häxornas förvarare. Mitt val motiverar jag med att Guillous bok företräder en genre som gränsar inte bara emellan journalistik och reportagen utan även mot dokumentär och populärhistoria. Det senare något som under senare år bidragit till ett ökat historieintresse i befolkningen genom bl a Herman Lindquist, Hans Villius och Peter Englund. Den senare även yrkeshistoriker.

I huvudsak handlar Guillous bok om häxprocesserna i Sverige och hur dessa idelogiskt kan förklaras. Guillou bygger sitt reportage i huvudsak forskning och kallar dessa följdaktligen för källor. Men källhänvisningar i traditionell mening saknas i litteraturen och som tidigare historiestudent slås jag av att det för läsaren är oklart vad som är Guillous slutsats och vad som är de referade verkens. Har det någon betydelse? Jag menar att det har det om vi vill mena att detta är ett reportage - för kan det vara ett reportagen utan någon relation till en primärkälla? De övriga verk som vi haft att ta del av inför detta inlägg har oftast byggt på rättegångsprotokoll, artiklar eller intervjuer. Jag menar att det blir knepigt att se vad Guilleous verk egentligen är - annat hade det varit om han själv arbetat med arkivmaterialet i kombination med andras verk. Däremot är Guillou väl synlig i texten och ger verket dess starkt tendentiösa natur genom förstärkande ord som - naturligtvis, självklart ... som kommentarer eller värderande inlägg till ett skeende.

Men så kommer den kortaste och avslutande delen av verket och då är det som om vi får förklaringen till såväl titel som motivet till verket i sin helhet - vår tids "häxor", män som anklagas för incest, barn som berättar om bestialiska övergrepp och psykologer med förträngningsmekanism i behandlingsstrategin. Exemplen från vår moderna kriminalhistoria är många - Quick, Catrin da Costa, satanistsekt som mördar barn osv. Det blir nu så tydligt att Guillou med hjälp av den etablerade synen på fenomenet häxbränning vill peka på parallellen till barnet som vittne och de fabulerande myterna och utsagorna idag. Till skillnad från häxprocesserna finns inga källhänvisningar alls till den nutidshistoriska skildringen. Denna slutliga knorr gör att jag snarast skulle betrakta verket som en debattbok och inte en reportagebok.

Jag har en mycket kluven hållning till reportageboksfenomenet och menar att det bör ställas krav på hög grad av trovärdighet och framförallt redovisning av källor. Men jag menar också att vi som läsare har ett mycket stort ansvar för hur okritiskt eller kritiskt vi tar till oss det som förmedlas. Förord, efterord och presentation blir också viktiga ingredienser i bedömningen och kanske var det detta som skapade debatten kring Liza Marklunds "Gömda". Här krånglar sig Guillou ur den värsta fällan genom att ändå försöka resonera kring valet av form för sin bok.

En diskussion som kan bli en fortsatt tråd att ta upp är kanske gränsen mellan dokumentären och fiktionen. Lena Einhorn är ett sådant exempel där spelfilm och dokumentär fått smälta samman på ett fascinerande sätt både i "En handelsresande i liv" och i "Ninas resa". Och kanske den egentliga frågan inte ligger i innehållet utan vem som skriver ...?

2 kommentarer:

  1. Otroligt intressant inlägg! Du hittar många "egna" infallsvinklar på boken och frågeställningarna: att den avviker genom sin utgångspunkt i historiska källor/arkivmaterial; att det är lika mycket populärhistoria (en egen genre) som reportage och journalistik; att Guillous värdeladdningar gör boken tendentiös; att han gör sig själv så synlig; att författaren kanske är viktigare än innehållet (för hur boken uppfattas). Mycket skarpa tankegångar. Dessutom bra med trådarna vidare: mot dokumentärfilm/fiktion och om läsarens kritiska ansvar.
    Mycket läsvärt och tänkvärt!

    SvaraRadera
  2. Hejsan

    Här kommer en något försenad bloggkommentar då detta var en uppgift som jag missat.

    Intressant och otroligt bra genomarbetat inlägg om Jan Guillous bok om ett tämligen intressant ämne och skéende i Sveriges historia.
    Synd att Guillou är så närvarnade i boken med personliga kommentarer och åsikter angående ämnet. Som du skriver är det svårt att betrakta boken som ett reportage. Att han även gör en koppling till "vår tids häxor" i slutet är ganska märkligt. Samtidigt undrar man om det finns några förhållningsregler när man skriver en bok. Man kan väl skriva vad man vill om man inte utger boken för att vara någonting. Utger Guillous att det är ett reportage, ja då finns det helt enkelt förhållningsregeler och krav på källor. I annat fall finns det väl inget som säger att man måste hålla sig inom en viss ram.
    Du verkar kunnig och påläst och roligt att läsa ett så genomarbetat och bra inlägg.
    /Elisabeth Anderberg

    SvaraRadera